The Brotherhood in Libya: Abduction of Zeidan could have been a fabrication

News article, posted 10.30.2013, from Libya, in:
Language: 
Arabic
The Brotherhood in Libya: Abduction of Zeidan could have been a fabrication

Summary:  The Muslim Brotherhood in Libya has expressed its suspicions regarding the kidnap of Zeidan, and suggests that it may all be a fabrication aimed at saving Zeidan’s image and credibility. Zeidan has recently come under fire regarding heavy criticism of his administration of the country. Zeidan has said that his kidnap represented an attempt to overthrow legitimacy and he subtly referred to political forces that wanted his ouster without mentioning them by name. Although many have understood this as a reference to the Muslim Brotherhood, the group has denied being the subject of Zeidan’s statement or any involvement in the kidnapping.

Original Language Text: 

عبرت جماعة الإخوان المسلمين في ليبيا عن ارتيابها في عملية اختطاف رئيس الوزراء علي زيدان قبل أيام, ولم تستبعد أن يكون ذلك مجرد "مسرحية" لإنقاذ زيدان الذي تتهمه بعض القوى السياسية بالفشل في إدارة الدولة.

وقال المراقب العام للجماعة بشير الكبتي في مقابلة مع وكالة الأنباء الألمانية إن هناك شكوكا في أن ما حدث لزيدان كان مسرحية الهدف منها كسب تعاطف معه للتعمية على فشله في إدارة الدولة.

وتحدث الكبتي عن فشل حكومة زيدان في الجانب الأمني بما في ذلك الفشل في بناء جيش وطني, فضلا عن فشله في وقف غلق الموانئ النفطية. وكان زيدان قد تعرض فجر الخميس للخطف من مقر إقامته في فندق كورينثيا بطرابلس من قبل مجموعة مسلحة, وأُفرج عنه خلال ساعات بعد تدخل قوة مسلحة تابعة للحكومة.

وتضاربت الأنباء حول الجهة التي تولت احتجاز رئيس الوزراء حيث نُسبت العملية إلى مكتب مكافحة الجريمة التابع لوزارة الداخلية, في حين نفت غرفة ثوار ليبيا مسؤوليتها عن العملية. وقال مكتب مكافحة الجريمة في بيان نشر اليوم إن العناصر المنتمية للمكتب التي شاركت في اختطاف زيدان لا تمثل إلا نفسها.