Egypt's Thursday’s papers: Covering all the angles of Port Said's civil disobedience

News article, posted 02.22.2013, from Egypt, in:

Numerous portrayals of the ongoing civil disobedience in Port Said dominate Thursday’s press. State-owned newspapers underlined the heavy financial losses the busy port city is suffering as a result of strike action, while their independent counterparts highlight the state’s failure to contain the situation.

State dailies Al-Ahram and Al-Akhbar lament how much these acts of civil disobedience, which include sit-ins and road blocks, are costing the canal community. According to them, Port Said has lost millions of pounds per day as a result of Port Said strikes. They also warn that calls for civil disobedience have spread to Ismailia, Suez and Alexandria.

Inside Al-Ahram is a comprehensive report on the situation in Port Said, which questions whether the decision to cancel Law 5 for 2002, which shut down the city's economic free zone, is enough to end the crisis.

Al-Akhbar also raises red flags on Port Said strike and the possibility it will eventually affect traffic and transport at the Suez Canal.

Meanwhile, state daily Al-Gomhurriya leads with the dramatic headline “Not the Suez Canal,” contending that civil disobedience will not reach canal workers. The article reports that it is business as usual, accoding to the canal’s authorities, which have defied calls for strike action.

It adds that although workers at the canal are pushing for the government to give in to protester demands in Port Said, they are refusing to stage similar strikes to prevent foreign intervention in Egypt.

The state's Al-Gomhurriya also lays subtle blame for the crisis on protesters and strikers, calling for an ending to the acts of civil disobedience in Port Said as well as the ongoing sit-in at Cairo's Tahrir Square.

On the other side of the spectrum, independent papers tackle the situation in Port Said from a different angle.

...

[Excerpt—See accompanying URL for full original text]